Prace na A4 zakończą się w 2009 roku
Rok 2009 będzie ostatnim, w którym prowadzona będzie szeroko zakrojona modernizacja odcinka A4 z Krakowa do Katowic. W IV kwartale przyszłego roku skończą się więc utrudnienia dla kierowców.
Podczas konferencji, która odbyła się 9 grudnia w Katowicach, przedstawiciele spółki Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusza odcinka autostrady, podsumowali miniony rok na A4 oraz ogłosili plany na 2009. Zgodnie z zapowiedziami, już w IV kwartale przyszłego roku zakończone zostaną ostatnie duże prace remontowe na A4 związane z dostosowaniem katowicko-krakowskiego odcinka do standardów autostrady płatnej. – Za rok chcemy zakończyć wszystkie remonty nawierzchni wynikające z harmonogramu prac. Tym samym wywiążemy się z głównego zobowiązania w ramach udzielonej koncesji, a kierowcy będą mogli wreszcie w pełni korzystać z komfortu jaki daje im jazda nowoczesną autostradą – mówi Tomasz Niemczyński, Prezes Zarządu Stalexport Autostrada Małopolska S.A.
2009 to data graniczna. Z jednej strony zamknięcie „remontowego etapu” funkcjonowania A4, z drugiej początek prac nad wdrożeniem nowych innowacyjnych rozwiązań. – Od 2010 roku na A4 będą już prowadzone jedynie bieżące prace konserwacyjne oraz remonty pozostałych obiektów mostowych. Jednocześnie rozpoczniemy proces wdrożenia nowego systemu poboru opłat – zapowiada prezes Niemczyński. – Nie chciałbym jeszcze zdradzać szczegółów ale mogę powiedzieć, że będzie to bardzo nowoczesny system spełniający wysokie standardy europejskie – dodaje.
Podsumowując mijający rok prezes Niemczyński wspomniał o zakończonej w lipcu, trwającej prawie półtora roku inwestycji remontu 23,4 km jezdni i 7 mostów, która pochłonęła w sumie prawie 180 mln złotych. Innymi wykonanymi w mijającym roku inwestycjami były wybudowanie ok. 8 km ekranów akustycznych na odcinkach najbardziej zagrażających hałasem terenom przylegającym w okolicach Chrzanowa, Imielina i Mysłowic (wartość prac to ok. 20,5 mln zł) oraz wybudowanie na terenie obwodu utrzymania autostrady (OUA) w Brzęczkowicach stanowiska dla pojazdów z materiałami niebezpiecznymi (wartości prawie 650 tys. zł).
Oprócz największej trwającej obecnie inwestycji (wartości ponad 142 mln złotych), polegającej na wymianie 26 km nawierzchni autostradowej i remoncie 10 obiektów mostowych (planowane zakończenie prac – IV kw. 2009 roku), w przyszłym roku spółka planuje również wybudować kolejny prawie kilometrowy odcinek ekranów akustycznych w Chrzanowie i Mysłowicach oraz zakończyć rozpoczętą w 2008 roku inwestycję polegającą na budowie garaży dla służb operatora autostrady (wartości ok. 3 mln złotych).
Stalexport
SAM S.A. uzyskał od Państwa 30 letnią koncesję na eksploatację i utrzymanie autostrady A4 w zamian za co został zobowiązany m.in. do:
– dostosowania drogi do standardów drogi płatnej
– remontu kilkudziesięciu obiektów mostowych, budowy szeregu obiektów infrastruktury drogowej, jak również wymiany i remontów kapitalnych nawierzchni autostrady.
– zrefundowania kredytu (wraz z odsetkami), który Skarb Państwa zaciągnął w EBOiR na remont, który został zrealizowany w mniejszym niż zaplanowano zakresie
– bieżącego utrzymania autostrady
Model sfinansowania prac remontowych (dostosowania do standardów autostrady płatnej) został ustalony w taki sposób, że spółka jest zobowiązana wykonać wszystkie prace ze środków pozyskanych przez siebie tzn. z opłat pobieranych za przejazd autostradą oraz kredytów.
Projekt, w przeciwieństwie do innych koncesji, nie ma gwarancji Skarbu Państwa.
Kontakt dla mediów:
Alicja Rajtar
tel. 032 762 75 59
arajtar@autostrada-a4.com.pl